Ukázky forem zadání prací z fyziky
8. ročník
Elektroskop, termoska
vyberte si jedno z témat
- praktická část: vyrobit funkční výrobek
- teoretická část:
- 1. stránka - název výrobku, jméno, třída, škola, školní rok
- 2. stránka - obrázek a popis výroby výrobku, stručné vysvětlení jeho funkce
- 3. stránka - (stačí rozsah stránky včetně obrázkové dokumentace)
- uveďte nějakou zajímavost z historie studia elektrostatického náboje
- vysvětlete princip činnosti chladničky nebo mrazničky
Injekční stříkačka jako pomůcka pro fyzikální experiment
Pracujte jako jednotlivci!
- vyrobit funkční pomůcku nebo přístroj s užitím injekční stříkačky
- zpracovat dokumentaci - postup výroby, obrázek s popisem, vysvětlení činnosti pomůcky
- vysvětlení fyzikálního děje, který pomocí vyrobené pomůcky můžete demonstrovat, informace o historii
tohoto jevu (objevitel, historické experimenty, využití v praktickém životě, ...)
- prezentace výrobku a jeho funkce (při vyučování)
9. ročník
Hudební nástroj
- praktická část: vyrobit funkční hudební nástroj
- teoretická část:
- 1. stránka - název výrobku, jméno, třída, škola, školní rok
- 2. stránka - obrázek a popis výroby výrobku, stručné vysvětlení jeho funkce (co způsobuje vydávání zvuků)
- 3. stránka - historie vašeho hudebního nástroje (pokud jste vyrobili dosud neznámý nástroj, historii si vymyslete)
Měření meteorologických jevů
Pracujte jako jednotlivci, popř. dvojice, maximálně trojice - hodnocení je úměrné počtu členů ve skupině.
- vyrobit funkční měřící přístroj (teploměr, tlakoměr, hydrometr, srážkoměr, anemometr)
- zpracovat k němu dokumentaci (postup výroby, technický výkres nebo obrázek s popisem, vysvětlit činnost přístroje)
- provést týdenní měření pomocí vyrobeného přístroje zaznamenávat tabulkově i graficky
- porovnat s předpověďmi počasí v tomtéž období a skutečným počasím
- prezentace výrobku a jeho funkce (při vyučování)
Konference o elektrárnách
Pokyny pro zpracování písemné dokumentace (zpracovaní na formát A4)
- 1. stránka - třída, školní rok, jména členů skupiny, název typu elektrárny + obrázek
- 2. stránka - jednoduše vysvětlit princip činnosti vašeho typu elektrárny + nákresy
(způsob získávání energie, systémy elektrárny, místní podmínky umístění elektrárny apod.)
- 3. stránka - výhody a nevýhody vašeho typu elektrárny, účinnost, ekologický vliv, skladování
odpadu atd. Informace doplňte vašimi názory.
Součástí klasifikace bude obsahová správnost, výběr podstatných informací, grafická úprava, míra vlastního zpracování
(Netoužím po bezduchých "staženinách" z internetu nebo "ofoceninách" literatury) a dále úroveň výstupu (cca 5 min).
Vzpomeňte si na fyziku i o vánočních prázdninách
6. A - Průběh difúze
- proveďte pokus dokazující fyzikální děj - difúzi
- napište, jak jste pokus prováděli - rozsah cca A4 (pomůcky , provedení experimentu, pozorování)
- nezapomeňte napsat časový průběh
- přiložte i obrázkovou dokumentaci nebo fotodokumentaci
6.B - Fyzika v kindervajíčku
- připravte si fyzikální pokus s hračkou z kindervajíčka
- napište k tomu návod obsahující: název, popis pomůcky nebo obrázek, popis experimentu a vysvětlení fyzikálního jevu - rozsah cca A4
7.A a B - Mechanická hračka
- vyrobte mechanickou hračku (jeřáb, kolotoč, ...) nebo bludiště pro kuličku
(obsahující výtah, houpačku, různě drsné plochy, odrazivé plochy apod.)
- zpracujte k ní komentář obsahující: název, postup výroby, obrázek (nebo technický výkres) s popisem - v rozsahu A4
8.B - Elektrostatická hračka
- vyrobte jakoukoli hračku nebo fyzikální pomůcku využívající elektrostatických efektů
(houpačku, kolotoč, elektroskop apod.)
- zpracujte návod v rozsahu A4, obsahující: název, postup výroby, obrázek (nebo technický výkres)
s popisem, vysvětlení fyzikálního jevu
[zpět na hlavní stránku]