Jako první experimentální práci zadávám žákům jako domácí úkol krystalizaci soli. Při tomto úkolu nevyžaduji písemný komentář. Nejdříve si při vyučování s dětmi povíme, jak pokus provést a co lze vyzkoušet, například:
Během asi tří týdnů děti nosí své pokusy.
Jednu vyučovací hodinu pak věnuji tomu, že se vystaví práce všech žáků na lavice a každý žák vysvětluje, jak pokus prováděl. Popisují své pozorování (jak dlouho trvalo odpařování vody, že sůl "vylezla" i tam, kde roztok nesahal, že sůl "prolezla" skrz prasklinu kelímku, apod.) Děti povídají, jaké měly při realizaci pokusu problémy (například, že roztok vypil pes, vyhodila maminka při úklidu, vylil sourozenec atd.)
Vyvodíme závěry, za jakých podmínek se vytvoří dané typy a velikosti krystalů. Jak je potřeba provádět pokusy, aby doma nepřekážely. Žáci se učí obhajovat svoji práci a diskutovat s ostatními.
Tyto snímky jsou ze školního roku 2002/03:
Jedná se o řešení příkladů formou laboratorních prací, kdy si žáci některé potřebné údaje musí změřit. Žáci pracují ve dvojicích, musí splnit daný počet úloh, popř. získat potřebný počet bodů za vyřešené úlohy. U každé úlohy smí být nejvýše jedna skupina.
V úvodu předmětu fyziky žáci této třídy projevili zájem předvádět rozličné pokusy v hodinách fyziky. Tohoto zájmu jsem využila, a tak od září do prosince předváděli v úvodu hodiny 1 až 3 žáci pokusy, které si připravili samostatně. Náměty čerpali z vlastní zkušenosti, z encyklopedií, z materiálu Malých debrujárů, z knížky prof. E. Svobody "Pokusy s plastovými lahvemi". Provedení a vysvětlení experimentů konzultovali s vyučující a s rodiči.
V lednu jsme znovu soustředili materiály na pokusy předváděné v prvním pololetí. Příprava zasáhla do 2 vyučovacích hodin. Spočívala v připravení dostatečného množství pomůcek k experimentům, připravení cedulek (jméno žáka, název pokusu, pomůcky, vysvětlení) , opětného nacvičení předvedení pokusů.
Na den 22. 1. 2003 jsme pozvali žáky 3. a 4. tříd na akci "Kouzla s fyzikou".
Příprava učebny pro demonstraci pokusů. Experimentátoři byli rozestavěni po obvodu učebny jako jakési stánky.
Předvádění pokusů žákům prvního stupně. Děti obcházely jednotlivá stanoviště, žáci 6. B jim pokusy předváděli a vysvětlovali, v rámci možnosti si některé experimenty vyzkoušeli i žáci nižších tříd. Akci navštívili také paní zástupkyně a někteří vyučující.
Úklid pomůcek a učebny.